Huoltopalvelusta ratkaisu vuotaviin ikkunoihin

Hangossa sijaitsevassa taloyhtiössä käytiin tekemässä ikkunoiden kuntokartoitus sen jälkeen, kun talon asukkaat olivat havainneet useita ongelmia, joiden syytä oli haettu pitkään ja joiden lopulta epäiltiin johtuvan ikkunoista. Huoltopalvelun kuntokartoituksessa todettiin, että ikkunat olivat todellakin kipeästi huollon tarpeessa.

As oy Hangon Mäkikuja 5-7 ja 6-8 valmistui vuonna 1972. Se koostuu kahdesta kuusikerroksisesta talosta, joissa on yhteensä 52 asuntoa. Talot seisovat kalliolla korkealla paikalla, jossa auringon, tuulen ja sateen aiheuttama säärasitus on keskivertoa suurempaa. Ongelmiin havahduttiin, kun osasta rakennusten etelänpuoleisista ikkunoista alkoi päästä vesi sisälle – yhteen asuntoon aika rajustikin. Taloyhtiössä tehtiin ikkunaremontti 12 vuotta aikaisemmin, eikä ongelmaa nyt yhdistetty suoraan ikkunoihin, vaan vuotojen epäiltiin ensin johtuvan taannoin tehdystä julkisivuremontista.

Samalla kun ongelmaa yritettiin selvittää, tuli keskusteluissa ilmi muitakin ongelmia, kuten asuntojen vetoisuus ja huonosti aukeavat ikkunat. Huoltopalvelu pyydettiin käymään ja kuntokartoituksessa todettiin, että ikkunat ovat kipeästi huollon tarpeessa. Suurin ongelmakohta oli, että ikkunoiden tiivisteet olivat päässeet pettämään. Ulkopuolen silikonisaumat olivat heikentyneet auringon ja tuulen rasittamina, minkä johdosta vesi oli paikoin päässyt vuotamaan sisälle asuntoihin. Myös vetoisuus on todennäköisesti johtunut kuluneista tiivisteistä.

Huonosti aukeavien ikkunoiden kohdalla todettiin, että puitteet olivat päässeet vajoamaan. Joidenkin kohdalla todennäköisesti osittain siksi, että suuria ikkunoita ei oltu aina tuettu niitä avattaessa. Korvausilmaventtiilien suodattimet olivat päässeet tukkeutumaan talon julkisivuremontin ja lähellä olevan työmaan vuoksi. Tämä on myös todennäköisesti vaikuttanut asuntojen ilmanlaatuun.

Taloyhtiön hallituksen jäsen Margareetta Gustafsson kertoi olevansa ilahtunut, että pitkän selvittelyn jälkeen ongelmiin löytyi näin näppärä ratkaisu.

– Huoltopalvelun kartoituksen jälkeen meille tehtiin tarjous ja kerrottiin, mitä kaikkea meidän hyväksi voidaan tehdä ja miten meitä voidaan auttaa.

Kartoituksen perusteella päätettiin vaihtaa ikkunoiden tiivisteet kaikkiin asuntoihin. Huonosti aukeavien ikkunoiden puitteita säädettiin, jotta ne saisi taas auki ja kiinni vaivattomasti. Myös ikkunoiden rikkoontuneet puiteliu’ut uusittiin ja venttiilien tukkeutuneet suodattimet vaihdettiin uusiin.

Gustafsson kertoo, että huoltotoimenpiteiden jälkeen vuodosta kärsineet asukkaat ovat sanoneet, että veden tulo sisään on lakannut. Huoltopalvelua hän kehuu luottamusta herättäväksi ja asiantuntevaksi palveluksi.

– Palvelu oli asiallista, ystävällistä ja asiantuntevaa. Meille ei yritetty myydä mitään, vaan lähdettiin luonnollisesti hakemaan sellaista ratkaisua, joka sopisi meille hyvin. Tuli heti sellainen luottamuksen tunne, että tämä yritys on terveillä arvoilla liikkeellä.