
Henkilötarina Timo Yli-Korpela
Timo toimii vankalla kokemuksella Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan alueella taloyhtiömyynnin projektipäällikkönä Pihla Groupilla. Iloa Timon työhön tuo tyytyväiset ihmiset, joista suurin osa onkin asiakkaita.
Tutustu Timoon alta!
Timo Yli-Korpela työskentelee projektipäällikkönä Etelä-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla, eli Seinäjoen ja Vaasan alueilla. Hänen tehtäväkenttäänsä ovat taloyhtiöiden saneerauskohteet. Pitkä kokemus myyntityössä on kasvattanut sekä ihmistuntemusta että turnauskestävyyttä.
Yli-Korpela sai ensikosketuksen Pihla Groupiin jo 1980-luvun alussa, jolloin hän oli kesätyöntekijänä Eskolan tehtaalla Kannuksessa. Siellä työskentelivät myös hänen isänsä ja setänsä. Opinnot veivät nuoren miehen Seinäjoelle ja siellä hän valmistui teknillisestä oppilaitoksesta puusepän teollisuuden linjalta vuonna 1988.
Samana vuotena hänelle tarjoutui jo työpaikka ikkunavalmistaja Fenestran kuluttajamyynnissä.
– Minulla on aina ollut palo myyntityöhön, ei niinkään tehtaaseen. Työskentelin Fenestran Pohjois-Suomen aluepäällikkönä yli 10 vuotta, Yli-Korpela kertoo.
– Vuonna 2000 aloitin Pihlalla. Silloin yrityksen tavoitteena oli nousta ala neljän merkittävämmän toimijan joukkoon ja taloyhtiöiden saneeraus oli tässä selkeä mahdollisuus.
Neitseellinen kenttä haltuun
Pihla ei vielä 2000-luvun alussa ollut läsnä Seinäjoen ja Vaasan alueilla, sinne ei oltu myyty mitään. Parinkymmenen vuoden aikana alueella on toteutettu yli 300 kerrostalotaloyhtiötä.
– Otin siis vastuulleni Etelä-Pohjanmaa ja Pohjanmaa neitseellisen kentän ja alkoi sytytellä tulia Pohjanmaalle, Yli-Korpela kertoo.
– Myyntityössä auttaa elämänkokemus ja muu työ lisää ammattitaitoa. Työssä tapaa jatkuvasti uusia ihmisiä ja saa ratkaista ongelmia heidän kanssaan.
Hyvän myyjän ominaisuuksia ovat Yli-Korpelan mukaan aito kiinnostus ihmisiin, halu ratkaista ongelmia, kärsivällisyys ja paineensietokyky. Taito laatia realistiset ja väljät aikataulut edistää projektin onnistumista. Myyjän on myös tärkeää hankkia tietoa tulevista uudistuksista ja uutuustuotteista. Tässä Pihla Group auttaa Yli-Korpelan mukaan myyjiä hyvin.
Myyntityössä on Yli-Korpelan mukaan tärkeää esittää ratkaisuja, ja kertoa tarjonnasta ja hyödyistä. Esimerkkeinä tästä ovat antennilasit, aurinkosuoja ja ilmanvaihto, joita asiakas ei välttämättä osaa vielä pyytää. Saneerauskohteissa ikkunaratkaisu pysyy yleensä vanhan mallin mukaisena, jolloin lupa-asiatkin on helpompi hoitaa.
– Ihanneasiakas on sellainen, jonka projekti on selkeästi suunniteltu, eikä siinä mennä vain raha edellä. On hyvä, jos on mahdollisuus kuunnella eri vaihtoehtoja. Silloin saadaan paras tulos aikaan, Yli-Korpela mainitsee.
– Myyjän tehtävä on tuntea tarve ja löytää siihen ratkaisu. Taloyhtiössä usein pieni osa vastustaa remonttia, mutta jos projektin aikana pystytään luomaan hyvä tunnelma, tilanne kääntyy myönteiseksi.
Tyytyväiset asiakkaat tuovat ovat työn suola
Iloa Yli-Korpelan työhön tuovat tyytyväiset ihmiset, joita onkin suurin osa asiakkaista.
–Tämä on niin mukavaa ja tästä vielä maksetaan, hän naurahtaa.
Yli-Korpela työskentelee enimmäkseen taloyhtiöiden ja rakennusliikkeiden kanssa saneerauskohteissa. Asiakkaina ovat taloyhtiöiden isännöitsijät, hallitukset ja puheenjohtajat ja päätöksiä tehdään yhtiökokouksissa.
– Yhteistyö on muuttunut viime vuosina. Isännöitsijöiden rooli oli aiemmin merkittävä, mutta nykyään konsultit hoitavat prosessin tarjouspyynnöistä kilpailuttamiseen ja valvontaan asti. On ihan hyvä, että mukana ovat ammattilaiset, jotka hallitsevat detaljit, Yli-Korpela toteaa.