Yritys

Vuonna 1976 perustettu Pihla on osa Pihla Group Oy:tä, joka työllistää Suomessa noin 650 työntekijää. 

Meidät omistaa Inwido AB, pörssilistattu Euroopan suurin ikkunavalmistaja. Inwido on luonteva koti alueemme suurimmille, asumismukavuuden, sisäilman ja turvallisuuden parissa työskenteleville yrityksille.

Vuonna 2018 Inwidon liikevaihto oli 6,7 miljardia Ruotsin kruunua ja liikevoitto 9,9 prosenttia. Suomen lisäksi Ruotsissa, Tanskassa, Yhdistyneissä kuningaskunnissa, Norjassa, Irlannissa, Puolassa, Virossa, Romaniassa, Liettuassa, Saksassa ja Itävallassa toimivassa yritysryhmässä on kaikkiaan noin 4 500 työntekijää.

Räätälöityjä tuotteita paikallisiin tarpeisiin

Inwido konsernin markkina-alue

Inwido-konsernin markkina-alue

Rakentamisen standardit ja mieltymykset ovat pitkälti paikallisia. Inwidon tuotteet ovatkin tilauskohtaisesti lähes täysin mittatilattavia ja yksilöllisesti yhteen sovitettavia heloineen, välipuitteineen ja väreineen.

Konsernina Inwidon on pystyttävä toimimaan ketterästi, jotta paikalliset olosuhteet tulevat huomioiduksi. Samanaikaisesti pyrimme hyödyntämään suuren konsernin mahdollistamat mittakaava- ja synergiaedut.

Suomen asuinrakentamisen ikkuna- ja ovimarkkinassa on kilpailutilanne on kova. Tarjontaa on kysyntää enemmän, ja Rakennusteollisuuden tilaston mukaan tuotantomäärä supistuu. Tässä haastavassa tilanteessa olemme kasvattaneet markkinaosuuttamme ja tuotantoamme.

Palvelemme ensisijaisesti asuntomarkkinasektoria. Vuonna 2017 Inwido myi Suomessa 420 000 yksikköä ikkunoita ja 58 000 yksikköä ovia. Markkinaosuus oli yli 40 prosenttia.

Myyntimme on jakautunut kuluttaja-asiakkaiden uudisrakentamisen ja remontoinnin ikkuna- ja ovitarpeita palvelevaan kuluttajamyyntiin, rakennusteollisuutta palvelevaan teolliseen myyntiin sekä taloyhtiöiden ikkuna- ja oviremonttien tarpeisiin vastaavaan taloyhtiömyyntiin. Näin pystymme parhaiten varmistamaan, että asiakaslupaus, kuluttajalähtöisyys ja tuloksellinen liiketoiminta toteutuvat. Näitä kaikkia tukee yhteinen tuotanto ja asennus.

Tuotekehitys on ollut merkittävässä roolissa koko yrityksen olemassaolon ajan. Kehitämme ja kaupallistamme jatkuvasti uusia tuote- ja palveluinnovaatioita.

Korjausmarkkinassa on merkittävä kasvupotentiaali. Rakennuskannan korjausvelka kasvaa nopeammin kuin rakennuksia remontoidaan, mikä luo tarpeen ikkuna- ja oviremonteille. Uudisrakentaminen myötäilee taloustilannetta.

Markkinasektorit

Ikkuna- ja ovimarkkinat jakautuvat asuin- ja toimitilasektoreihin. Molemmat sektorit voidaan edelleen jakaa korjaus- ja uudisrakentamiseen. Suomessa toimimme lähes täysin asuntomarkkinasektorilla.
Suuri osa kaupankäynnistä liittyy kerros- ja rivitalojen saneerausrakentamiseen. Yhteistyökumppaneina tässä markkinasegmentissä toimivat asunto-osakeyhtiöt ja isännöitsijätoimistot. Muut merkittävät liiketoiminta-alueet ovat kuluttaja- ja rakennusliikekauppa. Kuluttajakauppaa käydään pääosin suoraan omakotitaloissa asuvien ihmisten kanssa.

Kuluttajien lisäksi meillä on laaja kirjo yritysasiakkaita. Teemme yhteistyötä erikokoisten rakennusliikkeiden, talotehtaiden ja korjausrakentajien kanssa. Toimimme aktiivisesti myös verkkokauppaliiketoiminnassa.

Myynti

Hyödynnämme paikallisista olosuhteista riippuen monentyyppisiä myyntikanavia. Kuluttajasegmentissä ostoaloitteen tekee useasti kuluttaja itse. Teemme lisäksi aktiivista asiakashankintaa. Kuluttaja voi hankkia tuotteemme suoraan omalta myyjältä, rakennustarvike- tai remontointiyritykseltä tai vaikkapa verkkokaupasta.

Teollisten asiakkaiden – rakennusliikkeiden ja talotehtaiden – tarpeita varten tarjoamme projektipäälliköiden osaamisen. Projektipäälliköt hoitavat myynnin lisäksi projektinhallinnan, joka sisältää tarvittaessa myös ikkunoiden ja ovien asennuksen.